Teal szervezetek

Hol ülnek a majmok?

2016. november 01. - BozsárG

Az önszerveződő teameknek egyik kritikus pontja a felelősségvállalás. Félreértés, de kezdetekben tipikus, hogy a team elutasít mindenféle autoritást, és azt gondolják a megosztott felelősségről, ez azt jelenti, hogy a dolgok majd "elintéződnek". Nem jelölnek ki felelőst, mert a felelősséget csak felvállalni lehet.

Jó, de mi van, ha senki nem vállalja fel? Talán hiányzik az önbizalom, talán a tudás, talán éppen más fontos az életben, de sokszor a szokás, a szocializáció a ludas: megszoktuk, hogy a szüleink, aztán a tanárok megmondják, mit kell tennünk egy helyzetben. Egy szokást nehéz megváltoztatni, idő, türelem kell hozzá, és bátorítás. A teal szervezetekben ez a vezető dolga: megerősíteni, ha valaki öntevékenyen nekikezd egy probléma megoldásának (és végig is viszi! - teszem hozzá). 

Hogyan állhat ellen a vezető annak, hogy ne ugorjon ő neki a problémamegoldásnak? Hogy amikor jön valaki egy problémával, azt tudja válaszolni neki: "Aha, én is észrevettem! Mit gondolsz, mit lehetne tenni?"

Erről eszembe jutott egy tanács, amit egyszer, kezdő vezetőként egy belga vállalatigazgatótól kaptam. Több hetes tanulmányúton voltam Belgiumban, és mázlista módon egy hétig egy vállalat belső életével ismerkedhettem. Az igazgató azt mondta: amikor egy beosztottad bejön hozzád egy problémájával, képzeld azt, hogy a probléma egy majom, a vállán ülve. Miután megbeszélted vele, segítettél neki gondolkodni, megoldani, arra ügyelj, hogy amikor kimegy, még mindig az ő vállán legyen a majom. Hű, hányszor, de hányszor vettem észre, hogy a majom átült a vállamra... :-) !

monkey-315108_1280.jpg

A problémamegoldás egyben döntést is jelent. Sokszor a döntéstől való félelem lehet az oka a fel nem vállalásnak. Egyedül dönteni szorongató lehet. A teal szervezetekben elvileg a közösen kialakított cél (purpose) a vezérlő elv, ami segíthet a döntésben. Ugyanakkor vannak döntések, amik nem az iroda dekorációját, a teamben való munkamegosztást, vagy hasonló operatív döntést jelent, hanem a cég egészét érintheti. Ezekre a helyzetekre van kitalálva a tanácskérő folyamat (advice process). Az ügy gazdája (issue holder) tanácsokat kér az érintettektől és a hozzáértőktől, majd döntést hoz. Vagyis kap támogatást, de majom az ő vállán marad, akárhány embert is kérdez meg. 

 

http://www.enliveningedge.org/field-reports/self-management-joys-frustrations-questions/

http://www.hereweare.org.uk/self-management-action-2/

http://www.hereweare.org.uk/decision-making/

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://teal.blog.hu/api/trackback/id/tr2111922661

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.